Tuesday, April 9, 2013

the power of submission.

bismillahirrahmanirrahim.. 
assalamualaikum wbt...

lama rasanya 
belog ini dibiarkan sepi.. haha..
selama itu jugaklah
si pemburu pergi 'memburu' dalam dunianya
ahah.. *poyo*

WELCOME 2013
by the way.. ^^
already april 9.
hopefully you guys live peacefully 
with great bless from Him.
insyaAllah.


THE POWER OF SUBMISSION
macam tajuk lecture je kann.. hahaha.. *berangan* 

alkisah, istilah ni aku dapat dari pengisian seorang ustaz; Ustaz Nik Farhan. dia ni sebenarnya student lagi. pelajar tahun 3 akademi pengajian islam. course ape... aku tak tahu.. hee.. best sangat pengisian dia malam tu sampai aku rasa tergerak hati nak share kat sini. seriously. :)

waktu ni, aku dalam situasi hidup tak cukup ruang je. sibuk diaaa...ke maiinnnn tahap tak ingat dunia. baik urusan belajar, tanggungjawab persatuan, masalah hati, kesihatan dan macam macam bagai lagi. senang kata, aku tengah berdukacita laa time ni. hahaha.. dan ditakdirkan allah, Dia hiburkan aku dengan pengisian si ustaz ni. alhamdulillah.  :)

dah ready?? tenangkan fikiran.. tarik nafas dalam dalam.. meh aku nak start citer.. eheee.. :D


agak-agak apalah 'power of submission' tu kan..
hmmm.. 

" awak hari ni sibuk nak bercouple macam orang lain... orang lain buat, awak nak buat jugak.. awak fikir, dengan ada couple, couple awak tu akan dengar semua masalah awak dan settlekan masalah awak."

ayuh, malam ni saya nak ajak anda semua bercinta dengan allah. macam mana? haaaa.. itu lah yang orang lain tak tahu.. awak banyakkan lah berkomunikasi dengan Allah.. Allah kan Maha Mendengar. Dia dengar setiap apa yang awak ucap. setiap apa yang awak kata.

saya nak share kat sini malam ni sebab saya dah rasa. perasaan bahagia tu lain macam sangat. sebab tu saya nak awak semua cuba. and time tu awak akan rasa sweet nya Allah dan tak rasa pun nak ada couple dah. dah betul betul sampai waktu nanti, allah akan bagi rasa cinta yang sebenar. tapi buat masa sekarang, awak bercintalah dengan Allah.

setiap apa yang awak buat, awak bagitahu laa kat Dia. tak ucap kat mulut, ucap dalam hati pun boleh.. apa yang awak ucap tu sama lah maksud macam awak order makanan kat kedai tu. awak mintak.. allah tak kan abaikan permintaan hamba Dia. tapi kena dengan cara yang betul jugak.. 

cuba lah satu masa, awak pergi kedai makan. awak nak makan ayam masak merah. tapi awak order dekat waiter tu, nak ayam untuk 1 orang makan saja. hanya itu. dan waiter tu datang balik hantarkan makanan ayam golek. awak tak boleh marah waiter tu tadi. sebabnya kat sini, salahnya ialah awak. awak nak order tapi tak specific. cuba specific kan order awak tu.. baru laa awak dapat benda yang betul. kan? kan? *ustaz buat gaya comel*

sama la macam manusia hari ni. dorang marah bila dah banyak kali berdoa, tapi tak termakbul makbul jugak. manusia hari ni mintak dalam doa macam macam.. nak kaya lah.. nak bahagia lah.. nak kawin dengan pasangan pilihan lah. nak berjaya dalam hidup laa dan macam macam lagi.. betul.. itu semua doa yang baik.. tapi tak specific. macam mana allah nak bagi apa yang dorang nak betul betul. nak kaya, allah boleh bagi kaya dalam keadaan selain kaya harta. nak bahagia, allah boleh bagi dalam bentuk kesihatan kita. sakit tak bererti takda bahagia. contoh, mak kita sakit (mintak jauh). kadang kadang time mak sakit tu lah baru semua adik beradik ahli keluarga baru nak gather ramai ramai.. jadi makin rapat dan sebagainya.. mak pun gembira tengok keadaan macam tu. itu pun bahagia.. makanya, specific lah dalam buat order. allah bagi apa yang kita mintak. kan? kan?

macam saya cakap awal awal tadi, saya nak share, sebab saya dah rasa. bahagia sangat bercinta dengan allah. saya nak kongsi pengalaman saya.yang saya dah alami. saya selalu keluar bagi ceramah kat masjid masjid atau surau. satu hari, saya drive balik kelantan, lalu jalan Kuala Lipis-Gua Musang nampak satu masjid (ke surau. dah lupa dah)  cantik sangat.. saya cakap dalam hati, 'ya allah, aku nak masuk masjid ni. aku nak bagi ceramah kat sini.' saya buat order. 

zzzuuuppp! dalam tiga minggu lepas tu, saya dapat panggilan. rupanya, orang masjid dari masjid yang cantik yang saya nak bagi ceramah tu yang telefon. awak nampak tak? saya tak pernah kenal pun orang orang kat situ.. saya takde kenalan pun kat sana.. tapi dorang boleh contact saya.. nampak tak allah bagi.. hebat kan kuasa allah. :) awak tak percaya, awak cuba. saya ajak awak untuk cuba. dan sebenarnya, ada banyak lagi yang allah bagi kat saya. the power of submission. hehe.. *ustaz buat muka kagum* 

dan paling tak boleh lupa, saya dah lama nak pergi mekah. awak tahu macam mana saya dapat pergi sana? haaa... subhanallah.. ditakdirkan satu hari, saya tumpangkan seorang makcik. tiba tiba je makcik tu tanya, 'Farhan nak pergi Mekah?' [dia tahu nama sebab dah kenal kenal waktu awal tu. deng!]  'HAAAAH???' *ustaz buat muka surprise. serious time ni meremang bulu roma aku. haha*  makcik tu kata, amalkan lah surah Waqiah setiap pagi. insyaAllah allah bagi cepat peluang ke Mekah. 

ustaz sambung lagi...

saya amalkan petua makcik tu. dalam masa sama teruskan berdoa. kebetulan waktu tu dah nak masuk ramadhan area tahun 2006. saya bertugas sebagai imam terawih selama sebulan. sekejap je bekerja. tapi tok imam masjid bagi sumbangan macam dah kerja puluhan tahun. banyak saya dapat duit. tapi saya rasa tak sedap hati. pendek cerita, duit saya hilang 7 ratt. saya senyapkan saja. tak lama lepas tu, ada seorang hamba allah offer pada saya buat umrah dengan dia. ditanggung sepenuhnya. awak nampak tak apa allah bagi. subhanallah.. haritu saya hilang 7 ratus dan saya bersabar. kali ni allah balas kesabaran saya dengan 7 riban untuk pergi ke mekah. alhamdulillah. :)

awak tahu, sekarang ni orang yang tunggu turn kat tabung haji untuk pergi mekah dah puluhan ribu. berpuluh tahun nak tunggu. awak sedar tak perkara ni? haaaaa... awak taknak ke pergi rumah allah? dan rezeki saya, alhamdulillah, insyaAllah bulan sembilan ni giliran saya dan adik pulak untuk menjadi tetamu allah. doakan saya.. 

subhanallah.. teruja aku dengar cerita ustaz ni.. satu semangat baru mengalir dalam diri. 'jom praktik!' ahaaa.. :) aku cuba. alhamdulillah. aku tak dapat nak gambar perasaan bahagia dan gembira tu dengan kata kata. allah sangat sweet! :)  

satu perkongsian simple laa dari aku.. alkisah, aku agak lewat untuk ke kelas satu hari tu..dah laa kelas start lambat, pukul 11 pagi, aku pulak bertolak lewat, makanya, kemungkinan untuk dapat parking tu tiiipppppiiiiissssssssss sangat. *masalah driver student engineering,gggrr!* aku drive je lah macam biasa. dalam masa sama, aku dah buat 'order'. eheee...

'ya allah, kakak nak pergi kelas ni. terlewat sikit pagi ni.. 
Kau bagi kakak parking ya allah.. kakak terlewat ni..'
[tawakal habis.seriously]

parking1; penuh. fine. aku dah tawakal habis dah. siap ada pelan B lagi if tak dapat parking. sebab lecturer kelas tu memang tak suka student datang lewat. dia tak bagi masuk. kalau aku sorang takpe. takde hal nak ponteng kelas. tapi aku hangkut member sekali.. kesian dorang.

parking2; dari bawah dah nampak penuh. aku gagahi juaaa lah drive sampai atas. *kawasan berbukit*  daaannnnnnnnn... yes! that is't! dalam penuh penuh tu, ada satu park lagi tak berisi. aku tersnyum sinis. seriously. alhamdulillah tak lekang dah dalam hati~ rasa nak melompat dek happy..lepas tu apa lagi... berlari pergi kelas. last last, hari tu lecturer garang tak masuk. tutor dia jeh. deng! kureng.. penat lari. tapi takpa. aku happy gila time tu... hahha! :)

yes i knew. it is small matter for you guys.. so, do i care?? [pergghhh.. sejak bila jadi cenggini nih. haha.. gurau je..] the power of submission. macam macam dah aku rasa.. korang cuba lah.. bagus laa untuk orang yang single mingle pringle macam aku ni haaa.. hahaha.. (boleh pulak macam tu kan) takde laa.. bagus untuk semua laa. tak rugi apa pun. fight! fight!


everyone has their own struggles.
i know.
may allah bless us all.

ummushafiyahbintimohdradzi
midsembreak
tenangkanfikiran_prepareuntukmenggila   

No comments:

Post a Comment