Monday, July 25, 2011

rancangan allah yang terbaik !

السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحم

alhamdulillah.
selesai sudah siri penjelajahan di segenap ruang di tanah johor.
hahaha..
kesian giler kan. macam orang tak pernah pergi jalan. hee


itu la program yang aku join last week.
almost seminggu jugak laa.
kat sana kitorang stay kat umah keluarga angkat..
aku mostly involved membanci je..
program motivasi tu students bakal cikgu yang take over..


ada dua fasa actually program tuh..
ringkasan nye, macam ni :

***********

FASA 1 --> felda tenggaroh 2
pembahagian keluarga angkat secara rawak.
so, disebabkan time tu memang tak kenal sesapa
kecuali sorang member tu
kitorang pakat la nak stay bertiga.
lagi sorang senior dia.

nak dijadikan cerita,
member aku tu palapes jugak.
termasuklah senior dia tuh.
haha.. group palapes!
pakcik tu pulak willingly nak amik kitorang bertiga..
alhamdulillah. dipermudahkan urusan..
pakcik ngan makcik tu baik..
haji hashim & hjh masri'ah
anak-anak diorang pun baik..
tapi sume dah besar laa.
sorang je yang stay kat umah tu.
seronok gak laa..
rutin kitorang waktu siang, kena membanci laa..
tak lama.. dlm 3 hari je..
macam-macam fi'il
haha. seronok.
suka membanci sampai tak rasa penat.
tapi once dapat tidur, memang tak sedar dah laa. haha!
last day kat umah pakcik hashim and makcik mas,
dorang bawak kitorang g pantai.
felda tu dekat dengan tanjung leman.
become famous s0on..
bertentangan dengan pulau sibu.

kotor sikit air nye time pergi tu.
tapi kat pulau sibu, memang cantik giler laa..

***************

FASA 2 --> felda tenggaroh 5
pembahagian keluarga angkat dah ditetapkan.
nampak teratur sikit laa..
time tu memang cuak habes laa.
membayangkan bakal housemate nanti..
but, again, alhamdulillah..
sume nye ok je..
pakcik salleh & makcik sariah..

kitorang panggil abah and mak..
baik jugak..
anak-anak sorang pun dah besar belaka..
tinggal berdua je kat rumah..
disebabkan itu la,
dorang decide amik 4 orang anak angkat sekali gus!

dua orang 1 bilik..
aku sebilik ngan sorang akak ni..

dari UPSI, course sejarah..
seronok gak ngan dorang nih..
pakat giler-giler je perangai..
tak leh blaaa.. haha!
abah n mak pun bawak kitorang g tanjung leman.
means, aku dah pergi twice! haha..
still having fun!

******************

last day
dua-dua family angkat bagi presents.

kitorang je bertangan kosong..
keciwa gak laa.
tapi tak tercapai hasrat nak beli kan..

from my 1st adopted family

from my 2nd adopted family

alhamdulillah. semua nya baik-baik je..
sampai jua akhir nye kat johor tu. haahaa..
lawak je kan..
boleh pulak ade keinginan yang menggunung nak g johor.
dah laa semenanjung jeh.
lain laa over sea kan..
hadoyai.. pelik pelik je aku nih..

***********

coretan tambahan
disebabkan pertama kali kat tanah johor,
most yang dilalui
adalah buat pertama kalinya..
especially bab makan.. haha!
frankly speaking,
sepanjang kat sana, kitorang tak sempat nak rasa lapar!
subhanallah.. rezeki allah..
kebetulan,
musim durian pulak kat sana.
ya allah.. rezeki sungguh!
aku dah laa hampir seminggu mengidam nak makan durian before datang sana..
cantik sungguh plan allah..
antara menu baru aku try,
nasi ambang @ nasi ambeng
makanan orang jawa tu..
baru aku tahu,
ramai orang johor berketurunan jawa. haha..
sambal ketuk laa..
giler pedas tahap tak hengat! heee..
[ tak tahan pedas padahal nye]
ikan mayong laa..
dan pengalaman-pengalaman lain.

********

refleksi diri
- 1 -
sepanjang program,
terasa kemanisan ukhwah yang terjalin antara peserta..
aku yang baru join ni mungkin laa baru suku je merasainya.
tapi bagi mereka yang dah lama aktif,
mesti dah rasa sayang ngan persatuan ni.. [ persada ]
perasaan yang sama aku rasa terhadap skuad aku.. [ intake 32 rotu um ]
terasa indah ciptaan allah..
timbul jugak rasa syukur...
^_^
moga rahmat allah sentiasa merahmati aku dan semua disekelilingku..

- 2 -
perasaan dan keinginan aku untuk berubah datang semula...
mungkin natijah berdamping dengan individu-individu yang solehah
membuatkan aku rasa nak jadi macam dorang..
jujur dari aku, aku jeles dengan dia.. [ positive side laa~ ]
respect tu dalam diam, memang wujud laa..
dia kuat iman..
dia tabah..
dia santai..
dia hidup masih dalam syariat..
dia jaga batasan..
teringin nak jadi macam dia jugak!
doakan ye..

- 3 -
bergaul dengan students pelbagai aliran
banyak membuka minda aku..
dari segi pemikiran student undang-undang begini,
dari segi pemikiran student sejarah begitu,
lain pula dengan pemikiran student polisi insurans
apatah lagi pemikiran student kejuruteraan kimia
hahha.. cantik aturan allah
" rugi orang yang tak belajar sejarah..", kata akak sebilik ku..
bila fikir kali kedua,
ada benar nya..
waktu tu laa terdetik di hati aku nak minat sejarah semula..
+_-

- 4 -
biar susah, tapi bahagia tercipta..
itulah yang aku boleh ungkapkan hasil pemerhatian aku ke atas warga peneroka di sana..
dulu, kehidupan seorang peneroka memang susah.. berat..
tapi sekarang ni alhamdulillah.. kian senang..
kebanyakan anak-anak peneroka di sana,
tak banyak yang merantau ke negeri luar..
rata-rata tinggal dan menetap dekat-dekat dengan keluarga halaman..
hujung minggu,
sudah menjadi kebiasaan,
sudah menjadi kemestian,
si anak,
masing-masing pulang ke kampung..
seronok sangat aku tengok detik manis dorang tuh..
senang je nak berkumpul 1 keluarga..
kalau nak dibandingkan dengan family aku.. jauh beza..
anak-anak atok sebelah ayah,
tinggal nya jauh merata sekitar semenanjung..
membuatkan aku merancang sama
nak buat macam tu dengan keluarga yang bakal dicipta akan datang
[ walaupun entah bila. -_- ]
hahaha!
[ mood: gatai~ ]

*********

sekadar itu setakat ini..
coretan yang tidak seberapa..


jaga diri, jaga makan, jaga solat, jaga akhlak, jaga iman
~ may allah bless ~

No comments:

Post a Comment